Centralt innehåll åk 1-3
Musicerande och musikskapande
• Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel
• Imitation och improvisationer med rörelser, rytmer och toner
• Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild
• Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
Musikens verktyg
• Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
• Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
• Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
• Musiksymboler, bilder och tecken.
Musikens sammanhang och funktioner
• Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
• Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent-och slagverksinstrument. Hur instrumenten låter och ser ut.
• Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.