Musikens verktyg
I årskurs 1–3
• Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
• Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
• Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
• Musiksymboler, bilder och tecken.
I årskurs 4–6
• Röst-och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.
• Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd.
• Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
• Ackord-och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi-och rytmspel eller för ackompanjemang.
• Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
• Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.
• Digitala verktyg för ljud-och musikskapande.
I årskurs 7–9
• Röstvård, hörselvård och orsaker till att musiklyssnande och musicerande kan bidra till hörselskador samt hur hörselskador kan förebyggas.
• Hur rösten kan varieras i flerstämmiga, vokala uttryck i olika genrer.
• Ackord-och melodiinstrument, bas och slagverk för spel i olika ton-och taktarter.
• Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation • Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation.
• Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.