Bland tonboxar, tamburiner, elgitarrer och läroplaner
Med buller, bång och lite plong dimper den ner i brevinkastet; boken ”Bland tonboxar, tamburiner, elgitarrer och läroplaner”, en läroplans-expose´ med tillhörande anekdotiska beskrivningar av ett rikt musiklärarliv. Det är ett tag sedan vi tog del av något som en aktiv musiklärare präntat ner.
Vi tycker texten är uppmuntrande och stimulerande och känner att vi måste prata med denne erfarne författare. Vi ringer upp Mats EAndersson som svarar direkt efter två signaler. Vi inleder lite insmickrande...
– Hur har du lyckats med att skriva lättläst, nostalgiskt och samtidigt så informativt?
– Att läsa, liksom att musicera, har hela livet varit min passion och jag har väl tagit till mig ett och annat vad gäller att förhålla mig till ett skrivande som för läsaren känns naturligt och spontant, ett förhållande som jag också har till musik. Det mesta i boken är gammalt material som jag skrivit under hela min verksamma musiklärarbana, de sista tre åren har jag bara redigerat texterna, kan man säga.
– Du har arbetat som musiklärare ett bra tag?
– Ja, jag började undervisa här i Kalmar efter min mellanstadielärareexamen i mitten av 1970-talet. Jag var färdig lärare 1976 men ville inte börja som mellanstadielärare, det var i första hand att sjunga och spela som jag ville hålla på med, något som jag sysslat med hela mitt liv. Efter några år började jag efter uppmuntran den Särskilda Musiklärarutbildningen, SMLU, som hade sitt ursprung här i Kalmar och i musiklärarpionjären Brynolf Måhlén. Som behörig musiklärare fick jag sedan anställning på Falkenbergsskolan, och den skolan har jag varit trogen.
– Du har en magisterexamen i musikpedagogik också?
– Ja, i mitten av 1990-talet började jag läsa musikpedagogik i Malmö. Då var Sixten Nordström rektor på musikhögskolan. Det var en härlig studietid och jag träffade många inspirerande lärare som Bo Ingvar Olsson, Gunnar Heiling och Sverker Svensson. Sedan stod jag inför ett vägval; att fortsätta med
forskarstudier eller återvända till skolan och mina elever.
– Du valde dina elever?
– Ja, det gjorde jag och det har jag inte ångrat. Jag har nu varit musiklärare i 39 härliga år.
– Har du fortsatt att musicera vid sidan om ditt musiklärarjobb?
– Nej, jag ser det nästan som ett livsvillkor att bryta med musiken när jag väl kommit hem från jobbet. Om du har rikt eget musikliv utanför ditt ordinarie jobb, skall du nog välja ett annat yrke än musiklärare.
– Du har varit musiklärare länge och blivit äldre, dina elever har dock alltid varit i samma ålder. Om du skulle beskriva dina elever idag i förhållande till då du började som musiklärare?
– Om jag generaliserar skulle vilja beskriva det så här: Eleverna är inte bara medpassagerare på en buss som körs av chaufför, om du förstår vad jag menar. Idag har jag alltid ett tiotal hjälpchaufförer som vill vara med och ”ratta” undervisningen. De är modiga och roliga och mycket mer ”drivna” på instrumenten än tidigare. Och så är de är autodidaktiker. Idag har eleverna sina Ipads och telefoner
till hands och där finns allt.
– Varför har du samlat dina erfarenheter i ”Bland tonboxar, tamburiner, elgitarrer och läroplaner? Vad vill du åstadkomma?
– Med boken vill jag ge yngre kolleger ett mod att fortsätta, ge dem en historisk bakgrund, en förståelse för varför läroplanen ser ut som den gör idag, en läroplan, som är en av de bättre, här finns mycket att förverkliga.
Tyvärr saknas mycket av förutsättningarna för att kunna genomföra läroplanen. Vi hade bättre villkor under LGR80. Då undervisade vi i grupper om högst 15 elever och hade resurser för instrumental-undervisning, idag kan det vara rätt tufft att vara musiklärare.
Där säger vi tack och adjö till en musiklärare, en riktig berättarmagister, med pennan i hand, som vi uppfattar det.
Boken ”Bland tonboxar, tamburiner, elgitarrer och läroplaner”, som inklusive frakt, kostar några tior över hundralappen, kan beställas på Matsbok2015@telia.com
Snabbsök Musikläraren
musiklyssning lön halvklass lågstadiet implementering forskning läroplan timplan stipendium kör kulturrådet musikhögskola kursplan isme musikhistoria undervisning, klassrum betyg musikläraren projekt ikt nätverk arbetsmiljö debatt sång gymnasiet läromedel möt musiklärare krönika recension undervisning reportage tips internationellt fortbildning noter utbildning estetisk verksamhet kulturskola konferens digitalt politik estetkongress make music matter rapport upphovsrätt musikaffär sångbok upprop förstelärare intervju lgr 22 avtal rytmik logonom anpassad grundskola skolinspektionen musikens dag
Senaste
- Musikläraren nov 24
- Musikläraren mars 24
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23
- Barytonukulele
- Dags att lira
- Musikoteket Studio
- Dirigering och ensembleledning
- Musikläraren mars 23
- Sim Salli Surrum
- Barnens Sångbok
- Svenska allsånger
- Estetkongress Västerås
- MRs första stipendiat
- Scorecloud Songwriter
- Musikläraren nov 22
- Dags att lira
- Huvud, axlar, knä och tårar
- Jag inser vilken tur jag haft...
- Att skriva sångtexter