Sven och Paul
I Musikläraren nr 4 2017 refererade vi till en två minuter lång video från BBC, där beatlesmedlemmen Paul McCartney får följande fråga från en lärare i studiopubliken: How
would you like music to be taught in schools?
Sir Paul svarar: ”Om det var jag som var läraren så skulle jag nog undervisa så att de
älskade musik från första lektionen, så… jag skulle göra,…när jag har varit med barn och
visat dem lite…” Paul går fram till flygeln. ”Jag brukar alltid berätta om hur vi började”
… slår an tonen ” middle C”, slår an en gång, och fortsätter: ”and then you miss one, and
then you miss one again…och nu har du ett ackord. Paul spelar C-durackordet i jämna
fjärdedelar, och sjunger några fraser på en improviserad text… ”Well, you gonna tell me
baby….”, ”Och har du väl börjat med att spela från så tonen c kan du flytta handen till
d, e osv. ”one of the others…. ” Därefter lägger han till ett kvintbaskomp och sjunger
en påhittad sång med ackorden C, em, am …. publiken är bländad och applåderar. Programledaren avslutar med att säga: Thank you, professor McCartney.
Detta videoklipp fick oss att komma ihåg en låt som en SÄMUS-student, Sven Hedman, skrev när han 1974 gjorde praktik på Ekebäcksskolan i
Västra Frölunda. Med SÄMUS-studenten
Kenneth Wadström i minnet ringde vi upp Sven och undrade vart livet tagit honom. Var han månne kvar i musiklärarskrået?
– Du utbildade dig till tvåämneslärare på
Sämus? Vilka var dina ämnen?
– Musik och svenska.
– Kommer du ihåg något särskilt från den tiden?
– Det var för mig en enormt stimulerande och kreativ utbildning. Det viktigaste för mig var att jag fick möta så många olika musikanter och att jag fick möjlighet att fokusera på det jag var mest intresserad av, att komponera och arrangera. Sen kunde jag testa allt på mina kompisar.
– Efter utbildningen flyttade du till Västerås och började som musiklärare där? Var arbetade du?
– Jag blev headhuntad av en framsynt rektor i Tillberga, som ville ha en tvåämneslärare
i musik. Där arbetade jag i tre år och sedan fem år i Surahammar, när jag flyttade dit.
Hur upplevde du din arbetssituation, arbetsmiljö, lön, etc.
– Första terminen var en utmaning vad det gällde musiklektionerna. I svenskan fanns det material och erfarna kollegor. På musiken fick jag bygga upp allting själv, inte minst att ge ämnet en status, då det innehavts av vikarier i så många år.
Något särskilt som du vill berätta från den här tiden?
– Jag utarbetade material och en metodatt kunna spela med många elever samtidigt, enkla ackord på gitarrer och cittror (underskattat gruppinstrument) och enkla melodier på xylofoner, piano mm samt en basgång för elbas och piano. Om man sen spelade in alltsammans fick man en koncentration i gruppen. Vi hade mycket roligt. Jag tyckte det var viktigt att barnen i skolan också fick göra saker tillsammans,och såg det som min uppgift.
– Du slutade som musiklärare efter ett tag. Vad var anledningen till att du lämnade
musikläraryrket?
– Jag hade egentligen inte tröttnat på jobbet, men jag ville kunna spela mer för egen del och var först tjänstledig några år. I praktiken mest springvikarie i början. Sen blev mitt huvudsakliga jobb under flera år att resa runt på skolor och lära ut sydafrikanska frihetssånger och att informera och engagera om apartheid.
– Vad gör du nu för tiden?
– Jag började på 90-talet göra musikteater av Pettsonböckerna och spelade dem med gruppen Bröderna Slut i många år. Jag reser fortfarande land och rike runt med ett program som heter ”Sjung med Pettson och Findus”.
– Var har du för relation till Paul McCartney?
– Han är ju en av dem som lärt mig spela. Efter att ha tvingats spela piano i hela fjärde klass höll jag mig borta från musiken i sex år tills jag köpte en gitarr och hittade Kingston Trio, Beatles och Bob Dylan. Tillsammans med Evert Taube lärde de mig grunderna i hur musik är uppbyggd.
Snabbsök Musikläraren
läroplan timplan stipendium musiklyssning lön halvklass lågstadiet implementering forskning undervisning, kör kulturrådet musikhögskola kursplan isme musikhistoria konferens klassrum betyg musikläraren ikt estetisk verksamhet noter debatt sång gymnasiet läromedel möt musiklärare krönika recension undervisning reportage tips internationellt fortbildning arbetsmiljö nätverk utbildning kulturskola digitalt politik projekt make music matter rapport upphovsrätt musikaffär sångbok upprop estetkongress avtal rytmik logonom anpassad grundskola skolinspektionen musikens dag förstelärare intervju lgr 22
Senaste
- Musikläraren nov 24
- Musikläraren mars 24
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23
- Barytonukulele
- Dags att lira
- Musikoteket Studio
- Dirigering och ensembleledning
- Musikläraren mars 23
- Sim Salli Surrum
- Barnens Sångbok
- Svenska allsånger
- Estetkongress Västerås
- MRs första stipendiat
- Scorecloud Songwriter
- Musikläraren nov 22
- Dags att lira
- Huvud, axlar, knä och tårar
- Jag inser vilken tur jag haft...
- Att skriva sångtexter