Arbetsmiljöverkets riktlinjer
Musik och höga ljudnivåer - Praktiska riktlinjer för musik- och underhållningsbran-
schen där rekommendationerna är högst 15 elever/grupp. I skriften finns användbara
textavsnitt för musiklärares vardagssituationer. Musikläraren citerar några riktlinjer
och hänvisar till MRs Arkiv där anvisningarna finns i sin helhet.
Musiklärare
Avsnittet tar upp musiklärares arbetssituation, men informationen bör även i vissa delar vara användbar för elever.
Risker
Musiklärare exponeras ofta för så höga ljudnivåer i samband med musiklektioner att
det finns risk för hörselskada. Musiklärare spelar också ofta i andra sammanhang och
det är därför viktigt att ta hänsyn till den totala ljudexponeringen när man bedömer
hörselskaderiskerna.
Risken för att musiken ska ge hörselskador beror sällan på hur länge ett enskilt stycke
varar eller på vilken nivå det spelas. Det kritiska är snarare den sammantagna ex-
poneringen under en längre tidsperiod och hur den fördelas över denna tid. För
att minska hörselskaderisken är det därför viktigt med variation och avbrott i expo-
neringen för höga ljudnivåer. I samband med exponering för musik vid höga nivåer,
vidtar en uttröttning av örats hårceller.
En konsekvens av detta är en så kallad temporär höjning av hörtröskeln (TTS), en övergående försämring av örats känslighet. Genom att införa en paus utan musik inträffar en förhållandevis snabb återhämtning av örats hårceller. Utnyttjandet av pauser i tyst miljö minskar risken för både temporära och bestående hörselskador. Arbetsorganisatoriska insatser bör alltså inriktas på lägre exponeringsnivåer och på att utnyttja möjligheterna till pauser mellan perioder med hög ljudexponering
Arbetsschema
Den enskilde lärarens arbetsschema behöver läggas upp med tanke på hörselskaderisken.
Helst bör man göra mätning av typiska ekvivalenta ljudnivåer i samband med lärarens
olika aktiviteter så att exponeringen för planerade lektioner och konserter kan beräknas. Från det underlaget kan man sedan utarbeta individuella scheman.
Några råd avseende organisatoriska åtgärder:
• Ta regelbundna och väl tilltagna raster eller uppehåll i musikträningen för att ge
hörselvila.
• Spela inte med många klasser i rad under samma dag.
• Dela på klasserna. Undvik att ha fler än 15 elever vid ett och samma tillfälle och i samma lokal.
• Växla mellan inslag som ger högre och lägre ljudnivåer.
Snabbsök Verksamhet
lgr11 gdpr läroplan. kunskapskrav tips rapport npf halvklass skolinspektionen isme internationellt stipendium undersökning digitalisering kursplan läromedel enkät läroplan timplan undervisning mr i media debatt årsmöte arbetsmiljö skrivelse gymnasium estetisk verksamhet tinnitus upprop skolverket regeringen utbildning remiss styrelsen fortbildning 1-5 grundskola lr lgr 22 behörighet lön media skolforum lärarlönelyftet skrivelse, kulturskola
Senaste
- MRs stipendium
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Utbildningskedjan är bruten
- Om läromedel
- Aldrig tyst
- Arbetsmiljöverkets riktlinjer
- Timplan - Har du koll?
- Årsmöte 2024
- MRs första stipendiat
- Svar - GDPR och digitala verktyg
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning
- Basutrustningslistor
- På gång - december 22
- Möte med Skolverket
- MRs första stipendiat
- Angående den reviderade timplanen
- GDPR och digitala Verktyg
- Årsmötet 2022
- Tillgången av digitala verktyg måste stärkas
- Den nya timplanen och elevens val
- GDPR
- MRs frågor till Skolverket och undervisningsrådet i musik
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel är klar