Om läromedel
Att kunna ta med boken hem för att repetera borde vara en självklarhet. Att lärarna kan använda sin planeringstid till för- och efterarbete, snarare än att skapa eget material, borde vara en självklarhet.”
I läromedelsutredningen, 2020, som initierades av dåvarande skolministern Fridolin, konstateras aningen motsägelsefullt att i ”Skolverkets redovisning till regeringen med förslag till ändringar i kurs och ämnesplaner samt kunskapskrav framgår att myndigheten strävat efter att motverka risken för en teoretisering av ämnen bild, idrott och hälsa, musik och
slöjd”.
Hur har denna ambition gestaltat sig? Har musiklärare uppmuntrats att spela mer med eleverna? Knappast. Tvärtom nås vi av information att ”elever inte fått spela något instrument, när de kommer till de senare årskurserna. Det finns elever som när de kommer till åk 7 inte har sett ett instrument än mindre spelat på ett akustiskt sådant.
Självklart skall alla elever ha tillgång till en lärobok i musik, som eleven har med sig i skolan och kan ta med sig hem. Digitala lärmedel i alla ära med de kan knappast ersätta känslan och nyttan av att kunna bära med sig sin egen lärobok.
Vem tar initiativet till en grundläggande lärobok i musik för alla elever?
De digitala varianterna är numera många och tjänar väl sitt syfte; att kunna fördjupa sig i musik på egen hand. I musikämnet behövs ett läromedel som täcker in saker som hur musik noteras, musikaliska begrepp samt musikhistoria. Att hitta på egna och uppfinna progres-
sionen i ämnet på nytt tar mycket tid och vad ska garantera likvärdigheten om alla
gör olika? Vi tror att det traditionellt sett har funnits ett motstånd mot ett generellt läromedel eftersom det ansetts styra undervisningen för mycket, men ”vi är ju styrda vare sig vi vill eller inte”.
Snabbsök Verksamhet
npf lgr11 gdpr läroplan. kunskapskrav tips rapport internationellt halvklass skolinspektionen isme stipendium remiss fortbildning styrelsen skolverket utbildning regeringen undervisning upprop estetisk verksamhet mr i media årsmöte arbetsmiljö skrivelse gymnasium debatt tinnitus timplan läroplan enkät läromedel kursplan digitalisering undersökning 1-5 lr lgr 22 behörighet grundskola media skolforum lärarlönelyftet skrivelse, kulturskola lön
Senaste
- MRs stipendium
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Utbildningskedjan är bruten
- Om läromedel
- Aldrig tyst
- Arbetsmiljöverkets riktlinjer
- Timplan - Har du koll?
- Årsmöte 2024
- MRs första stipendiat
- Svar - GDPR och digitala verktyg
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning
- Basutrustningslistor
- På gång - december 22
- Möte med Skolverket
- MRs första stipendiat
- Angående den reviderade timplanen
- GDPR och digitala Verktyg
- Årsmötet 2022
- Tillgången av digitala verktyg måste stärkas
- Den nya timplanen och elevens val
- GDPR
- MRs frågor till Skolverket och undervisningsrådet i musik
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel är klar