Om läromedel

I november 2023 påtalade Musiklärarnas Riksförening i en artikel i Dagens Nyheter till sammans med andra ämnesföreningar behovet av ändamålsenliga läromedel i ungdomsskolan. ”Det statsbidrag för läromedel som delas ut räcker inte långt och har inte nått ut till alla skolor. Krisen kvarstår. Att alla elever har en egen lärobok och tillgång till annat ämnesadekvat material borde vara en självklarhet.
Att kunna ta med boken hem för att repetera borde vara en självklarhet. Att lärarna kan använda sin planeringstid till för- och efterarbete, snarare än att skapa eget material, borde vara en självklarhet.”
I läromedelsutredningen, 2020, som initierades av dåvarande skolministern Fridolin, konstateras aningen motsägelsefullt att i ”Skolverkets redovisning till regeringen med förslag till ändringar i kurs och ämnesplaner samt kunskapskrav framgår att myndigheten strävat efter att motverka risken för en teoretisering av ämnen bild, idrott och hälsa, musik och
slöjd”.
Hur har denna ambition gestaltat sig? Har musiklärare uppmuntrats att spela mer med eleverna? Knappast. Tvärtom nås vi av information att ”elever inte fått spela något instrument, när de kommer till de senare årskurserna. Det finns elever som när de kommer till åk 7 inte har sett ett instrument än mindre spelat på ett akustiskt sådant.
Självklart skall alla elever ha tillgång till en lärobok i musik, som eleven har med sig i skolan och kan ta med sig hem. Digitala lärmedel i alla ära med de kan knappast ersätta känslan och nyttan av att kunna bära med sig sin egen lärobok.
Vem tar initiativet till en grundläggande lärobok i musik för alla elever?
De digitala varianterna är numera många och tjänar väl sitt syfte; att kunna fördjupa sig i musik på egen hand. I musikämnet behövs ett läromedel som täcker in saker som hur musik noteras, musikaliska begrepp samt musikhistoria. Att hitta på egna och uppfinna progres-
sionen i ämnet på nytt tar mycket tid och vad ska garantera likvärdigheten om alla
gör olika? Vi tror att det traditionellt sett har funnits ett motstånd mot ett generellt läromedel eftersom det ansetts styra undervisningen för mycket, men ”vi är ju styrda vare sig vi vill eller inte”.
Etiketter: läromedel