När kraven blir höga
Mailen andas hat, hot – och desperation. Jag har inte orkat läsa de sista. Visst kan jag förstå denna mammas kamp för sitt barn – jag är ju själv mamma. Hennes kamp gäller ett VG. Jag har bara satt et t G på hennes son, vilket jag har gjort helt i enlighet med kriterierna. De har önskat ett högre betyg och han måste ju komma in på samhällsprogrammet med specialinriktining! Pojken själv har jämfört sig med sina klasskamrater och tycker att han är minst lika bra som de är i musikämnet. Dessutom borde jag ta hänsyn till att han har annan verksamhet efter skolan varje dag, vilket gör att han bara kan träna till prov och läxor när han åker buss. Jag borde också ta hänsyn till att han inte kan jobba med den och den, och den och...... Drömmen om en gymnasielinje med hög status borde finnas inom räckhåll om jag bara kunde sätta ett VG – och om So-läraren också kunde godkänna honom i sina ämnen!Egentligen hade han nog tänkt sig el-och tele från början, men han är så begåvad på sitt specialområde. Nu ställer mamma krav! Endera dagen får vi ta ett möte inne hos rektor. Magkatarren gör sig gällande och sömnen blir mindre god. Jag ser inte fram emot mötet.
I den kommande kursplanen ställs det också krav – höga sådana. Jag känner mig inte speciellt lycklig över det, för jag tycker att kraven redan är tillräckligt höga i den nuvarande kursplanen. När började jag själv egentligen att komponera, eller arrangera musik? Ja, inte så tidigt som i högstadiet i alla fall och jag anser fortfarande att dessa moment först kräver ett visst musikaliskt kunnande. Utan krav växer inte individen, men blir de för höga är det lätt att helt lägga av. I allt vad vi gör behöver det finnas ett mått av balans. Hur ska vi kunna motivera ännu högre krav inför våra föräldrar och elever? Jag undrar. Till helgen kommer vi i styrelsen jobba med våra synpunkter på kursplanen. Hoppas att vi kan påverka innehållet till sans och balans!
Ibland ställer livet självt alldeles för hårda och tuffa krav på individen. Så är det/var det för min förre mentorselev, som jag släppte ifrån mig från år 9 nu i våras, och som nu ligger i koma. Fem procents chans finns det att han ska vakna upp igen, men till vilket liv då? Själv ville han avsluta det som han tyckte var hopplöst och förtvivlat. Jag satt på korridorgolvet förra läsåret och pratade med honom om hans tankar. Med svåra operationer både bakom och framför sig var det stundom mycket svart och svårt att orka. Han var ändå min hjälte, en fantastisk kille, social, underfundig och med ett mycket stort hjärta i en liten kropp. Så tungt det är att veta att inte jag eller någon annan lyckades få hans vågskålar i livet att vara i balans med varandra. Som Gessle sjunger, så är det ”tuffa tider” ibland och kanske blir man något starkare när de är över – om de nu går över.....
"Det är tuffa tider för en del
För drömmare, för en drömmare
Tunga tuffa tider
När man står bredvid
Som en drömmare, som en drömmare
Ibland kan jag undra
Hur vardagen sett ut
La na na na na - la na na na na
Om man hade haft tur"
Mitt liv går trots allt vidare. Jag har så mycket vackert, härligt och positivt som överväger, så nu trycker jag ner den tunga och ledsamma vågskålen för en stund, försöker släppa de mörka tankarna och ger mig själv möjligheten att känna balans i tillvaron. Nu går vi mot ljuset! Varma hälsningar till alla hårt kämpande musiklärare, från er MR-ordf, Kristina Stenborg
PS: Glöm inte årsmötet och nätverksdagen i mars, månaden som är en vågbrytare mellan vinter och vår. DS.
Snabbsök
lgr 22 intervju gy25 elevens val musikens dag anpassad grundskola halvklass avtal logonom rytmik make music matter undervisning, upprop sångbok musikaffär upphovsrätt rapport projekt klassrum estetkongress musikläraren utbildning estetisk verksamhet kulturskola debatt internationellt gymnasiet läromedel möt musiklärare krönika recension undervisning reportage tips sång fortbildning noter arbetsmiljö nätverk ikt digitalt politik betyg konferens isme kursplan musikhögskola kulturrådet kör läroplan musikhistoria implementering lågstadiet förstelärare skolinspektionen lön musiklyssning forskning stipendium timplan
Senaste
- Gy25
- Stora Musikquizboken
- Pedagogik för Kulturskolan
- Kollegial?
- Musikläraren nov 24
- Adda Inköpscentral
- Ramavtal
- Liber 7-9
- Georg Riedel
- Musik på blodigt allvar
- Musik från början
- Musikförlaget Alric
- Elevens val
- Möjligheternas oas
- Musikläraren mars 24
- Sjungande barn
- Estetkongress i Växjö
- MRs ordförande
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23