Elevens val

Elevens val har gått ur tiden. 20 december 2023 beslutade riks- dagen att elevens val försvinner i grundskolan fr o m hösten 2024.  Riksdagsdebatten var kort och få riksdagsledamöter deltog. Det  ursprungliga förslaget initierades av Skolverket som hävdade att  de 177 timmarna som utgör elevens val och som funnits sedan  1995, har varit ineffektiva och organiserats av huvudmännen på  ett undermåligt sätt.

Under 2020 påbörjade dåvarande regeringen  och utbildnings- minister Anna Ekström (S) ett arbete för att ta bort  elevens val och på så sätt frigöra tid för annan undervisning. Den nuvarande regeringen frigör undervisningstid till ”ämnen där  det behövs mer tid för att förbättra förutsättningarna för elevers  lärande, öka likvärdigheten i utbildningen och förbättra elevernas  kunskapsresultat”.

Ämnena som får dela på de 177 elevensvaltimmarna:
SO: +95 timmar 
NO: +50 timmar 
Hem- och konsumentkunskap: +12 timmar 
Musik: +10 timmar 
Bild: +10 timmar 
När matematik och idrott fick fler timmar i grundskolan mellan 2018 och 2021,  minskade elevens val från 382 timmar till 177.

Utbildningsutskottet var enigt i sitt betänkande men det fanns  motionsyrkande från S, V och  MP. De yrkade att man borde  följa upp hur avskaffandet av  elevens val påverkar kulturens  och idrottens ställning i skolan  och att utreda hur skolans kul turuppdrag kan stärkas.  
Motionärerna framhållhöll att flera re missinstanser lyft upp farhågor om vilka  effekter lagändringen får för kulturen  och idrotten i skolan. Enligt motionen  riskerar elever att få mer stillasittande  tid i skolan och minskade möjligheter att  möta olika estetiska verksamheter. Ett  borttagande av elevens val kan enligt de samma också skapa svårigheter för skolor  med en profilinriktning. 

Ur motion från socialdemokraterna; Åsa  Westerlund m.fl. 
”Det är uppenbart att regeringen inte i  tillräcklig utsträckning tagit hänsyn till  farhågor och bristen på underlag som  lyfts fram av en rad remissinstanser. Även  om ändringar i timplanerna är nödvändiga vill vi värna skolans kulturuppdrag och  möjligheten till rörelse. Estetiska ämnen  behöver stärkas i skolan i stället för att  försvagas.  
Jag vill understryka vikten av att elevinflytande är ett fundament i skolväsendet  dels genom barnkonventionen, dels ge nom tydliga skrivningar i såväl skollagen  som läroplaner. Det är av största vikt att  förstå upplevelsen hos eleverna att de  genom den här förändringen de facto får  mindre inflytande över sin egen utbildning.  

Elevernas riksförbund påtalar i sitt remissvar, där de avstyrker förändringen,  en ”oro över ett minskat elevinflytande i praktiken, och risk för minskad motivation hos eleverna när makt över sin egen  skolgång reduceras”. När flera skolämnen nu förändras i omfattning och innehåll är det viktigt att elevinflytande verkligen får sin rättmätiga plats i skolornas utvecklingsarbete  som helhet”. 

Utbildningsutskottet avstyrkte denna motion mot bakgrund att det finns gott om tid för eleverna inom ramen för den  kommande timplanen och ägna sig åt estetiska ämnen. Utskottet framhöll även att det finns möjligheter att omfördela tiden inom ramen för skolans val för att  möjliggöra fördjupning och profilering.  Vidare finns det utrymme för huvudmannen i grundskolan att gå utöver den minsta garanterade undervisningstiden och därigenom ge eleverna mer undervisning i t.ex. ett profilämne.

Det är knappast lärarna som är orsakentill att elevens val tagits bort. Dokumentationsbörda och resursbrist kan ha bidragit till att elevens val blivit ”dödtid” som skolledarna borde tagit ansvar för.  Skolverket får dock ta på sig ansvaret.  Inför översynen av timplanen 2021 frågade Skolverket ett antal rektorer hur de sett elevens val. Till regeringen konstaterar Skolverket att ”med ledning av de  intervjuer som genomförts är det rimligt  att anta att kvaliteten på verksamheten  skiftar liksom effekterna på elevernas lärande”. Skolverket har således talat med  ett antal rektorer, men i utredningen  framgick det inte hur många skolledare  de talat med. Hur dialogen med lärare  och elever gestaltat sig framgår överhuvudtaget inte.
Underlaget för beslutet kan således påstås vara undermåligt.  

Elevens val har använts till olika ämnen med stor variation mellan skolor:  fördjupning i praktisk-estetiska ämnen,  temadagar, mentorstid, moderna språk,  modersmål och inte minst för att skapa  mer tid för profilämnena i olika profil klasser. Nu försvinner många av landets  profilskolor också. 

Att musikämnet får ytterligare  10 timmar kompenserar knap past borttagande av elevernas  inflytande över sin utbildning.  Vi beklagar att utbildningskedjan bryts på ytterligare ett  ställe.