Elevens val
Elevens val har gått ur tiden. 20 december 2023 beslutade riks- dagen att elevens val försvinner i grundskolan fr o m hösten 2024. Riksdagsdebatten var kort och få riksdagsledamöter deltog. Det ursprungliga förslaget initierades av Skolverket som hävdade att de 177 timmarna som utgör elevens val och som funnits sedan 1995, har varit ineffektiva och organiserats av huvudmännen på ett undermåligt sätt.
Under 2020 påbörjade dåvarande regeringen och utbildnings- minister Anna Ekström (S) ett arbete för att ta bort elevens val och på så sätt frigöra tid för annan undervisning. Den nuvarande regeringen frigör undervisningstid till ”ämnen där det behövs mer tid för att förbättra förutsättningarna för elevers lärande, öka likvärdigheten i utbildningen och förbättra elevernas kunskapsresultat”.
Ämnena som får dela på de 177 elevensvaltimmarna:
SO: +95 timmar
NO: +50 timmar
Hem- och konsumentkunskap: +12 timmar
Musik: +10 timmar
Bild: +10 timmar
När matematik och idrott fick fler timmar i grundskolan mellan 2018 och 2021, minskade elevens val från 382 timmar till 177.
Utbildningsutskottet var enigt i sitt betänkande men det fanns motionsyrkande från S, V och MP. De yrkade att man borde följa upp hur avskaffandet av elevens val påverkar kulturens och idrottens ställning i skolan och att utreda hur skolans kul turuppdrag kan stärkas.
Motionärerna framhållhöll att flera re missinstanser lyft upp farhågor om vilka effekter lagändringen får för kulturen och idrotten i skolan. Enligt motionen riskerar elever att få mer stillasittande tid i skolan och minskade möjligheter att möta olika estetiska verksamheter. Ett borttagande av elevens val kan enligt de samma också skapa svårigheter för skolor med en profilinriktning.
Ur motion från socialdemokraterna; Åsa Westerlund m.fl.
”Det är uppenbart att regeringen inte i tillräcklig utsträckning tagit hänsyn till farhågor och bristen på underlag som lyfts fram av en rad remissinstanser. Även om ändringar i timplanerna är nödvändiga vill vi värna skolans kulturuppdrag och möjligheten till rörelse. Estetiska ämnen behöver stärkas i skolan i stället för att försvagas.
Jag vill understryka vikten av att elevinflytande är ett fundament i skolväsendet dels genom barnkonventionen, dels ge nom tydliga skrivningar i såväl skollagen som läroplaner. Det är av största vikt att förstå upplevelsen hos eleverna att de genom den här förändringen de facto får mindre inflytande över sin egen utbildning.
Elevernas riksförbund påtalar i sitt remissvar, där de avstyrker förändringen, en ”oro över ett minskat elevinflytande i praktiken, och risk för minskad motivation hos eleverna när makt över sin egen skolgång reduceras”. När flera skolämnen nu förändras i omfattning och innehåll är det viktigt att elevinflytande verkligen får sin rättmätiga plats i skolornas utvecklingsarbete som helhet”.
Utbildningsutskottet avstyrkte denna motion mot bakgrund att det finns gott om tid för eleverna inom ramen för den kommande timplanen och ägna sig åt estetiska ämnen. Utskottet framhöll även att det finns möjligheter att omfördela tiden inom ramen för skolans val för att möjliggöra fördjupning och profilering. Vidare finns det utrymme för huvudmannen i grundskolan att gå utöver den minsta garanterade undervisningstiden och därigenom ge eleverna mer undervisning i t.ex. ett profilämne.
Det är knappast lärarna som är orsakentill att elevens val tagits bort. Dokumentationsbörda och resursbrist kan ha bidragit till att elevens val blivit ”dödtid” som skolledarna borde tagit ansvar för. Skolverket får dock ta på sig ansvaret. Inför översynen av timplanen 2021 frågade Skolverket ett antal rektorer hur de sett elevens val. Till regeringen konstaterar Skolverket att ”med ledning av de intervjuer som genomförts är det rimligt att anta att kvaliteten på verksamheten skiftar liksom effekterna på elevernas lärande”. Skolverket har således talat med ett antal rektorer, men i utredningen framgick det inte hur många skolledare de talat med. Hur dialogen med lärare och elever gestaltat sig framgår överhuvudtaget inte.
Underlaget för beslutet kan således påstås vara undermåligt.
Elevens val har använts till olika ämnen med stor variation mellan skolor: fördjupning i praktisk-estetiska ämnen, temadagar, mentorstid, moderna språk, modersmål och inte minst för att skapa mer tid för profilämnena i olika profil klasser. Nu försvinner många av landets profilskolor också.
Att musikämnet får ytterligare 10 timmar kompenserar knap past borttagande av elevernas inflytande över sin utbildning. Vi beklagar att utbildningskedjan bryts på ytterligare ett ställe.
Snabbsök Musikläraren
logonom rytmik timplan stipendium forskning musiklyssning anpassad grundskola skolinspektionen förstelärare lågstadiet upphovsrätt rapport make music matter undervisning, upprop sångbok musikaffär konferens betyg politik digitalt nätverk utbildning kulturskola fortbildning sång gymnasiet läromedel möt musiklärare undervisning recension krönika reportage tips internationellt debatt noter arbetsmiljö estetisk verksamhet ikt estetkongress klassrum projekt musikläraren musikhögskola kulturrådet kör läroplan musikhistoria isme kursplan avtal halvklass lön musikens dag elevens val gy25 intervju lgr 22 implementering
Senaste
- Gy25
- Stora Musikquizboken
- Pedagogik för Kulturskolan
- Kollegial?
- Musikläraren nov 24
- Adda Inköpscentral
- Ramavtal
- Liber 7-9
- Georg Riedel
- Musik på blodigt allvar
- Musik från början
- Musikförlaget Alric
- Elevens val
- Möjligheternas oas
- Musikläraren mars 24
- Sjungande barn
- Estetkongress i Växjö
- MRs ordförande
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23