Kristina Stenborg
Musiklärarnas Riksförening har sedan ett tiotal år som ordförande en kvinnlig musiklärare, Kristina Stenborg, som utöver sitt musiklärarjobb på Kapareskolan i Kungsbacka, med stor entusiasm ägnar sitt andra arbetsliv, sin fritid, åt musik lärarnas väl och ve. När vi träffar Kristina efter skoldagens slut och vi slår oss ner i lärarrummet, kommer det visa sig, att hon fortfarande har mycket att ge
– Ja, vad är det du vill ge dina elever, egentligen?
– Jag vill få dem att inse att livet är en helhet, att vi människor alltid har använt oss av musik som kommunikation och för att må bra. Självklart vill jag få dem att förstå vad musik har betytt för människor under olika tider och att musiken både är beständig och föränderlig på samma gång.
Musiken är ju ett kommunikationsmedel och ett sätt för eleverna att träna fokus och samarbete, motorik etc.. Musik är helt enkelt en nödvändighet! Jag vill att de ska få kunskaper för att förstå och analysera musik, för att t ex kunna utropa: ”Wow, vilket snyggt trumpetsolo”, vilket inte är en självklarhet i dag när de flesta lyssnar på musik från Spotify och inte ser instrumenten på samma sätt längre.
– Vilka hinder finns?
– Många hinder finns i gamla, invanda föreställningar om att musik som ämne är mindre viktigt och att det ändå bara handlar om att vara musikalisk eller inte. Där jag bor är det också färre som spelar ett instrument i kulturskolan, vilket gör att det är tyngre att lära ut olika musikbegrepp som takt, rytm, puls, notvärden etc. Musik är ju på sitt sätt väldigt abstrakt om man inte har det med sig naturligt he mifrån. Att känna hur långt ett notvärde är i kroppen utifrån tempo och rytm är inte naturligt för de flesta elever i dag.
Ett annat hinder är den knappa tid vi har i ämnet och det stora antalet elever. In strumentspel kräver på något sätt mig som lärare mer ”en till en” och det är svårt att ge alla den kvalité man önskar under ett lektionspass. Eleverna hinner ju inte lära sig att spela ett instrument, men får i alla fall prova på och då gäller det att väcka deras intresse och ge dem känslan för ett hantverkskunnande. Jag har ändå turen att ha tillgång till tre grupprum utöver klass-rummet och är fullt utrustad med många ackordinstrument, fyra fungerande trumset och flera basar, vilket är detsamma för min kollega i hennes sal.
– Och som ordförande i Musiklärarnas Riksförening, vad vill du ge dina kolleger, om man nu kan tal om att man ger något, bidrar till, är kanske bättre uttryckt?
– Det är samma sak med kollegor som med föräldrar och elever ibland, näm ligen att man behöver få dem att förstå att musikämnet behövs för helheten och välbefinnandet i ett samhälle – om du inte menar musiklärarkollegor förstås.. Musikämnet betyder ibland extra mycket för en del elever som genom musikämnet kan uttrycka saker de inte kan vare sig hemma eller i annat skolarbete. Till nybakade musiklärarkollegor vill jag ge rådet att vara uthålliga, för erfarenhet ger större trygghet och många lösningar i bagaget. Auskultera hos mer erfarna kollegor, be om tips och visa vad som behövs i form av utrustning och rum för era rektorer. Ni är tjänstemän och måste kunna utföra det som krävs.
– Och vilka hinder upplever du i ditt ordförandeskap?
Det största hindret är att föreningsverk samhet är lite ”ute”. Var och en ser till sitt ”hus”, sin egen skola, facebookar för att samverka, men glömmer att det ofta behövs några som med lite mer engage mang parat med kunskap och erfarenhet ger sig tiden att t ex skriva till myndig heter, engagera sig i samhällsdebatten i media, gör enkäter för att kolla upp ar betsförhållanden; enkäter som kan ge en samlad bild m.m.
– Hur länge har du arbetat som musiklärare?
Väldigt många år…både gymnasieskola, ca 7 år och på högstadiet sedan 1997.
– Vad vill du minnas, eller rättare sagt, vad kommer du särskilt ihåg som fortfarande gläder dig i ditt arbete som musiklärare?
Det är alltid roligt när elever dyker upp efter sin skolgång, bara för att ge en kram, eller faktiskt för att tacka för saker de lärt sig. En f.d. elev kom tillbaka och berättade att mina musikhistorielektioner hade varit till nytta i samhällskunskapsämnet på gymnasiet. Andra har berättat att de har fortsatt med musik på olika sätt på sin fritid, eller fortsatt sjunga i kör efter en första körintroduktion på Kapareskolan. Dessutom hade vi elever som tränade att kompa vår kör under en period och som sedan bildade band och gav sig ut på turné. I dag är snart en av dem färdig musiklärare.
– Är det något som du ångrar, något du borde gjort, i någon situation som musiklärare?
– Haft ännu mer tålamod…, men ibland bli man för trött p.g.a ljudmiljön. Men detta uppvägs av kommenterar likt: ”Vilken bra lektion! Åh, vad jag har lärt mig mycket!!” , som en av eleverna spontant sa idag.
– Och som ordförande i Musiklärarnas Riksförening? Om vi upprepar frågan: Vad kommer du ihåg som gläder dig? – Jag tycker det är härligt att kunna jobba för andra och särskilt då som ordförande för Musiklärarnas Riksförening. Vi har hjälpt åtskilliga musiklärare genom åren och jag har fått härlig kredit för mitt arbete. Nu senast kändes det väldigt bra när Camilla Gölstam, undervisningsrådet i musik, tackade oss särskilt. MR gör en god insats för musiklärare som man som enskild lärare knappast har möjlighet att åstadkomma, ja, och som förvånansvärt många musiklärare saknar kunskap om. Jag gillar fylliga, mångtoniga ackord, maffigt och effektfullt!
– Och omvänt? Vad är det som gör dig besviken, eller kanske desillusionerad? – Ja, det skulle väl vara att jag ibland saknar musiklärarnas respons, att fler skulle kunna vara medlemmar i MR, 100:- om året kostar det! Ja, det är nog det..
– När det gäller revideringen av LGR11 och kursplanen i musik? Är du nöjd med förändringarna, eller är det något som du fortfarande tycker borde
ändras?
– Jag väntar med att besvara den frågan tills regeringen och riksdag återkommer
med beslutet och den färdiga revideringen.
– Vad tror du kommer hända vad gäller den översyn av grundskolans timplan som utbildningsministern Anna Ekström har initierat?
– Kan vi ta det vid ett senare tillfälle...
Nu har jag några elever som väntar att bli hjälpta med ett arbete....
Ja, och där ser vi Kristina småspringandes lämna rummet och jaga vidare mot.....
Snabbsök Musikläraren
lgr 22 intervju gy25 elevens val musikens dag lön halvklass avtal logonom rytmik make music matter undervisning, upprop sångbok musikaffär upphovsrätt rapport projekt klassrum estetkongress musikläraren utbildning estetisk verksamhet kulturskola debatt internationellt gymnasiet läromedel möt musiklärare krönika recension undervisning reportage tips sång fortbildning noter arbetsmiljö nätverk ikt digitalt politik betyg konferens isme kursplan musikhögskola kulturrådet kör läroplan musikhistoria implementering lågstadiet förstelärare skolinspektionen anpassad grundskola musiklyssning forskning stipendium timplan
Senaste
- Gy25
- Stora Musikquizboken
- Pedagogik för Kulturskolan
- Kollegial?
- Musikläraren nov 24
- Adda Inköpscentral
- Ramavtal
- Liber 7-9
- Georg Riedel
- Musik på blodigt allvar
- Musik från början
- Musikförlaget Alric
- Elevens val
- Möjligheternas oas
- Musikläraren mars 24
- Sjungande barn
- Estetkongress i Växjö
- MRs ordförande
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23