Bästa Bandet
Det är med glädje vi läser e-posten från Emma Fäldt som infor
merar oss att hon skrivit en bok med fokus på musik och realationer i de tidiga skolåren. Emma har tidigare givit ut ett tiotal böcker med varierande fokus. När boken anländer på posten kastar vi oss över den och konstaterar att Bästa bandets tema rör sig kring musik, uppträdanden, vänskaps- relationer, förälskelse och olika sorters konflikter. Vi hejdar oss dock efter hälften av de 128 läsvänliga sidorna och ringer Elwira Svensson, 14 år, som med hull och hår accepterar
erbjudandet att läsa och skriva några rader om boken. Här kom mer Elwiras text....
”Boken handlar om ett tjejband som kallar sig Candy Cool Girls även om dom senare i boken tar in en kille i bandet. Bandet är med i en musik tävling Music Four. Under tävlingens gång så uppstår det ett killproblem men det löser sig ganska snabbt. Dom vinner sedan Music Four tävlingen på skolan och går vidare för att tävla mot andra skolor. Under den tiden så är
det ett annat lag, Horses från en annan skola, som är elaka mot dom på både internet och när dom möts i skolan. Nina i Candy Cool Girls blir lite triggad av detta och vill göra samma sak mot dom men de gör hon inte. Hon nöjer sig med lite kommentarer här och var om det andra laget. När det är final så får Candy Cool Girls en dålig start. Nina kom inte in i tonläget hon skulle ha varit i på grund av att Horses hade buat när Candy Cool Girls gick upp på scenen så Nina tänkte på det istället. Men resten av låten gick väl digt bra. När resultatet kom så var det Horses som vann. Alla i Candy Cool Girls blev jättechockade. Men när Horses hade fått blommor så kommer en man fram till “juryn” och viskar något. Då avbryter dom tävlingen för en liten stund, sedan kommer mannen tillbaka och berättar att Horses är diskvalifice rade.....
Jag tycker att boken var bra kanske inte en bok som jag skulle ha läst eftersom jag gillar mer deckare och spännande böcker. Det bästa var att man kunde relatera så mycket till boken och då kunde man få en bättre bild av boken men även karaktärerna eftersom dom hade så olika personligheter. Det som var lite sämre var att det kändes inte alltid som om dom gick i 4:an på grund av att dom pratade ibland med ett grövre språk och gjorde saker som
jag kanske inte skulle ha gjort när jag gick i fyran. Det kändes mer som om dom gick i 5-6:an typ.
Jag tycker att boken var lättläst men det var några ord i texten som fick mig att stanna upp och läsa det igen tex “tjejerna gick upp på scen”. Jag skulle nog ha skrivit ”tjejerna gick upp på scenen” men jag är ju ingen författare så man kanske skriver så? Det var även några/något ord som jag skulle bytt ut t.ex. ”lågt till svagt”. Som helhet tycker jag att boken är väldigt bra för barn som går i mellanstadiet.”
Musikläraren, som nu läst klart boken, instämmer helt och fullt i vad Elwira skriver. Vi vill dock komplettera med några exempel på hur författaren Emma Fält använder specifika musik-termer och som en ”musikredaktör” kanske skulle ha korrigerat;
”slå in en takt” - skriv: räkna in takten ”Samirar trummar lågt” - skriv: trummar svagt, med svag volym Noel går till högtalarna och stänger av musiken helt - skriv: och stänger av förstärkaren eller PA:t.
Det finns ytterligare ”musikexempel” som vi som som musiknördar reagerar på men välkomnar som helhet boken som en bladvändare som tar upp musik och estetiska uttryck i ett relevant socialt sammanhang.
Snabbsök Musikläraren
logonom rytmik timplan stipendium forskning musiklyssning anpassad grundskola skolinspektionen förstelärare lågstadiet upphovsrätt rapport make music matter undervisning, upprop sångbok musikaffär konferens betyg politik digitalt nätverk utbildning kulturskola fortbildning sång gymnasiet läromedel möt musiklärare undervisning recension krönika reportage tips internationellt debatt noter arbetsmiljö estetisk verksamhet ikt estetkongress klassrum projekt musikläraren musikhögskola kulturrådet kör läroplan musikhistoria isme kursplan avtal halvklass lön musikens dag elevens val gy25 intervju lgr 22 implementering
Senaste
- Gy25
- Stora Musikquizboken
- Pedagogik för Kulturskolan
- Kollegial?
- Musikläraren nov 24
- Adda Inköpscentral
- Ramavtal
- Liber 7-9
- Georg Riedel
- Musik på blodigt allvar
- Musik från början
- Musikförlaget Alric
- Elevens val
- Möjligheternas oas
- Musikläraren mars 24
- Sjungande barn
- Estetkongress i Växjö
- MRs ordförande
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23