Handens intelligens
I dagspressen läser vi om hur svårt elever har att hantera en sax, att klippa helt enkelt. Ungdomars motorik är på väg att tillbakabildas. Att elever inte kan slå en kullerbytta är väl en sak, men när händerna få minskad funktion då är det allvarligt. Då börjar till och med hjärnan att krympa. I november 2023 rapporterade vi från Estetkongressen i Växjö. Göran Lundborg, senior professor i handkirurgi, höll ett stimulerande föredrag om handens betydelse för hjärnans utveckling. Det är handen som i stor utsträckning bidragit till vad vår hjärna är idag.
Göran Lundborg har utvecklat sina tankar i ett antal skrifter och i bl.a. böckerna ”Handen i den digitala världen” och ”Tre punkt noll: handen, hjärnan, tiden”
Göran Lundborg skriver att våra händer ses som ”självskrivna”. Vi förutsätter att de alltid finns där och alltid fungerar utan att vi egentligen förstår hur det går till. Det är först när vi skadar våra händer som vi inser hur viktiga de är – även en mycket liten handskada kan få mycket stora konsekvenser. Och fingrar behöver träna. Människan har greppat, känt, skapat och lärt sig via sina händer sedan skapelsen.
Göran Lundborgs frågeställning handlar om vad som händer med handens intel ligens och våra förmågor om vi fortsätter att digitalisera, utan att samtidigt sträva efter balans i fråga om händernas behov och möjligheter. Han har inga direkta in vändningar mot digitaliseringen men är oroad. Barns integration med omvärlden rent fysiskt och att hålla sina händer i arbete är livsnödvändigt, och detta gäller också vuxna! Ingen har ett komplett svar och inte heller Göran Lundborg. Men frågan uppmärksammar hjärnans förmåga att förändras efter hur vi lever och vad vi fysiskt gör.
Handen har en omfattande representation i hjärnan. Hjärnceller är avsatta för känsel och finmotorik i händerna. Man känner omedelbart vad som finns mellan händerna; om manhåller två eller fyra pappersark mellan tumme och pekpinger. Denna typ av känsel är tränings-beroende, liksom all annan finmotorik. Använder man inte händerna, används färre hjärn- celler.
En anmärkningsvärd aspekt av händernas betydelse är att handens område i hjärnan blir aktivt inte bara vid rörelser i den egna handen utan också vid blotta åsynen av andras aktiva händer. Bakgrunden är förekomsten i hjärnan av ”spegelnervceller” som aktiveras både när man utför en rörelse och när man betraktar en rörelse utförd av någon annan – det vi ser speglas i våra egna hjärnor. Det sker i särskilt hög grad när vi betraktar aktiviteter som vi upplever som positiva och meningsfulla. Häri ligger mycket av inlärning genom imitation, något som kan spela stor roll vid undervisningen i såväl praktiska som estetiska ämnen, särskilt bild och musik.”
Göran Lundborg är aktiv jazzmusiker. Om musik och hand säger han: ”När en van musiker håller om och spelar på ett musikinstrument behöver inte instrumentet i längden upplevas som ett främmande föremål – det kan upplevas som kroppseget, som en del av den egna krop pen. Instrumentet blir till en förlängning av handen, och får sin egen plats i hjär nan.
Samma fenomen kan uppträda hos en van hantverkare som kan uppleva ett välbekant verktyg som en naturlig del av krop pen. Beröringar av verktyget fortplantas till handen – verktyget ”får sin egen kän sel”. I trä- och textilslöjden kan på så sätt handens känsel förläggas ut i slöjd- eller syverktyget som används.
Kreativa händer är en grund för vår civilisation, vårt samhälle och vår kultur. Om detta tänkte även Ellen Key vid förra sekelskiftet. Hon talade om olika sorters intelligens, om hjärnans, hjärtats, handens och skönhetssinnets fostran - dessa organ måste motioneras, annars krymper vi som människor.
Musikläraren citerar Göran Lundborg från Slöjdlärarportalen:
”Att aktivera händerna är att aktivera hjärnan, aktiva händer bidrar därför till att hålla igång de synaptiska nätverken i vår hjärna. Händernas kunskap och intelligens måste i skolan bevakas, främjas och utvecklas lika väl som huvudets intelligens. I ett modernt hållbart samhälle är det av fundamental betydelse att utveckla en god materialkännedom och att kunna reparera och återvinna i tillräcklig grad. Datorer och digitala hjälpmedel kan aldrig ersätta händernas funktioner – det är därför av fundamental betydelse att ge slöjden och övriga kreativa och estetiska ämnen tillräckligt stort utrymme i schemat.
Att lägga merparten av skolans ekonomiska resurser på inköp av digitala hjälpmedel har inte visat sig vara relaterat till förbättrade skolresultat".
Att använda händerna skapar en känsla av välbehag. Att få denna känsla är ett kvitto på handens betydelse och skapar en fysiologisk och psykologisk balans inom oss.
Avslutningsvis citerar vi Ulrika Knutsson ifrån en krönika i God morgon världen:
”De estiska ämnena får mycket forskarstöd och Homo habilis skulle instämma. Pennan stöder hjärnan. Men även nålen, saxen, stickorna, trådarna, hammaren, hyveln, penseln och ler-klumpen ska hjälpa fram tidens hjärnor på traven, precis som de en gång hjälpte våra för-fäder. För att inte tala om flöjten, fiolen, pianot och sångröstens alla småmuskler. Sluta betrakta slöjd, hemkunskap och de estetiska ämnena som något som stör hjärnans läroplan. Det räcker inte med matte och datakunskap för att forma framtidens intelligens. Fråga Homo habilis.
Och hur har ni det själva med fingrarnas intelligens? Kan de ännu ”linda av olvon en midsommarkrans, och hänga den kring ditt hår.” Och vad ska man säga om en god älskare? Mycket hänger på händerna. Minns fingrarna ännu hur de gjorde?”
Snabbsök Forskning
instrumental/sång musikterapi debatt webbinarium läromedel hälsa recension utredning instrumental bedömning kulturskolan genus utvärdering rapport avhandling klassrum undervisning skolverket forskning näu13 kulturella hjärnan identitet arbetsmiljö utbildning sång digitalt forskarskolan ikt projekt arbetstid hörsel yrkesroll